جزئیات حمله خونین به نیروی انتظامی در تفتان سیستان و بلوچستان

تسنیم وابسته به سپاه پاسداران می‌گوید جیش‌العدل با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت این حمله را پذیرفته است

دو تصویر از حمله مهر ۱۴۰۱ جیش‌العدل به زاهدان و حمله مسلحانه آبان ۱۴۰۳ به ماموران پاسگاه گوهرکوه تفتان-تسنیم

ده نفر از ماموران و سربازان وظیفه پاسگاه انتظامی گوهرکوه در شهرستان تفتان استان سیستان و بلوچستان براثر حمله و تیراندازی افرادی ناشناس جان باختند.

مقام‌های محلی با تایید این خبر اعلام کردند که ظهر روز جمعه ۴ آبان و پس از تماس‌های تلفنی با مرکز فوریت‌های ۱۱۰ برای حضور ماموران، افرادی ناشناس به دو خودرو نیروهای گشت پلیس در گوهرکوه تیراندازی کردند و «تعدادی از سربازان و نیروهای کادر فراجا در این حمله اشرار مسلح به شهادت رسیدند».

تسنیم وابسته به سپاه پاسداران می‌گوید جیش‌العدل با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت این حمله را پذیرفته است. اسکندر مومنی، ‌‌وزیر کشور ایران، این حمله را «تروریستی» خواند و به تیمی متشکل از فرماندهان نظامی و مقام‌های وزارت کشور دستور داد تا درباره ابعاد و زوایای این پرونده تحقیق کنند.

بنا بر اعلام خبرگزاری مهر، دو سرباز وظیفه با نام‌های علی‌زاده و پریشانی، به همراه پنج نیروی کادری با نام‌های ایمان درویشی، علیرضا آقاجانی، مهدی خموشی، نعمت نوری و هادی زارع جزو جان‌باختگان این حمله‌اند.

جیش‌العدل در ماه‌های اخیر علیه نیروهای سپاه پاسداران و پلیس و سربازان وظیفه در مرزبانی و پاسگاه‌های شهرهای مرزی حملات مسلحانه‌ای را انجام داده است.

علاوه بر جمهوری اسلامی ایران، ایالات متحده آمریکا، ژاپن و نیوزلند نیز این گروه شبه‌نظامی را به‌دلیل ترور افراد غیرنظامی در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده‌اند.

در آخرین مورد، جیش‌العدل شامگاه ۲۲ شهریور ماه با صدور بیانیه‌ای مسئولیت حمله مسلحانه به خودرو پرسنل هنگ مرزی در میرجاوه سیستان و بلوچستان را پذیرفت. رسانه‌های ایران در این روز گزارش دادند که درپی تیراندازی یک خودرو پژو پارس به سمت خودرو هنگ مرزی میرجاوه سه نفر از نیروهای مرزبانی کشته شدند.

پیش از آن نیز در پی کشته شدن حسین پیری، رئیس آگاهی شهرستان خاش در سیستان و بلوچستان، کانال تلگرامی منتسب به جیش‌العدل مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. حسین پیری صبح روز دوم شهریور هدف شلیک گلوله قرار گرفت و کشته شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین فروردین امسال به‌دلیل حملات مسلحانه گروه جیش‌العدل به چند مرکز نظامی در شهرهای راسک و چابهار، ۱۵ نفر از نیروهای این گروه و پنج نفر از نیروهای نظامی ایران کشته شدند.

تیرماه امسال گروه جیش‌العدل ویدیویی از جریان تمرین و عملیات نظامی واحد تک‌تیراندازانش منتشر کرد که در آن مشاهده شد که اعضای این واحد به سلاح‌های آمریکایی رهاشده در افغانستان مجهزند. این ویدیو لحظه‌های نشان‌زنی، تنظیم دوربین دید در شب، هدف‌گیری و حمله به یک قرارگاه نظامیان ایرانی را نشان می‌داد. سلاح‌هایی که اعضای واحد تک‌تیرانداز جیش‌العدل در اختیار دارند از نوع ام۱۶ است که به نام تفنگ کالیبر ۵٫۵۶ ام۱۶ نیز شناخته می‎شود.

این تفنگ‎‌ها ساخت شرکت کُلت و تحت امتیاز نیروی زمینی ایالات متحده آمریکا است که با خروج نظامیان آمریکایی و فروپاشی دولت پیشین افغانستان، هزاران قبضه آن علاوه بر دوربین‌های دید در شب به دست طالبان افتاد.

در همین رابطه و هم‌زمان با برگزاری مراسم تدفین شش مامور انتظامی جمهوری اسلامی، که روز ۲۱ فروردین در حمله جیش‌العدل به جاده سوران به مهرستان در سیستان و بلوچستان کشته شدند، یعقوب رضازاده، دبیر دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفته بود طالبان افغانستان با جیش‌العدل همکاری می‌کنند.

مرداد ۱۴۰۰، هم‌زمان با پیشروی طالبان به مراکز شهرها در افغانستان، رحمت‌الله نبیل، رئیس امنیت ملی دولت پیشین افغانستان خبر داده بود که شماری از نیروهای جیش‌العدل با هماهنگی پاکستان، برای کمک به طالبان افغانستان وارد استان‌های نیمروز، هرات و فراه شده‌اند.

اگرچه طالبان همکاری با شبه‌نظامیان در پاکستان، ایران و دیگر کشورها را انکار می‌کنند، گزارش تیم نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل متحد، که دی‌ماه ۱۴۰۲ درمورد وضعیت افغانستان منتشر شد، ادامه همکاری طالبان با گروه‌های تروریستی را تایید می‌کند. در این گزارش آمده‌ است که طالبان با القاعده، تحریک طالبان پاکستان، حرکت اسلامی ازبکستان، جماعت انصارالله تاجیکستان، حزب اسلامی ترکستان (اویغورها) و شماری دیگر از گروه‌های شبه‌نظامی فعال در کشورهای منطقه همکاری فعال دارند.

بیشتر از